Sunday, November 11, 2018

عواقب تحریم گریبانگیر بازار خودرو کشور شد؛ پایان سلطه فرانسوی ها برجاده مخصوص-گنجی مگ

همزمان با دور اول تحریم ها در حدود شش سال پیش گروه خودروسازی “پژو سیتروئن” یا همان “PSA” که با جنرال موتورز آمریکا شراکت داشت بر اثر فشار شریک آمریکایی خود مجبور شد که بازار خودرو ایران را ترک کند. با این خروج قیمت تمام شده محصولات دو خودروساز بزرگ کشور افزایش یافت ولی در عمل فقط پژو ۲۰۶ و ۲۰۷ در تولید با مشکل مواجه شدند.
در آن زمان شرکت رنو اعلام کرد که از بازار کشور خارج نخواهد شد و با وجود تحریم ها تولید تندر ۹۰ را ادامه خواهد داد، هرچند تولید بقیه مدل ها مانند ساندرو تا رفع تحریم ها به تعویق افتاد. حال بعد از ۶ سال بازار خودرو کاملا متحول شده و شاهد خروج هر دو خودروساز فرانسوی از بازار خودرو کشور هستیم.
 در اثر تحریم ها، آمریکا به برندهای خودرو ساز و شرکت های خارجی هشدار داده است که در صورت همکاری با ایران با جریمه های سختی مواجه خواهند شد. در نتیجه صنعت خودرو کشور با مشکلات زیادی همراه خواهد شد.
تبعات منفی خروج شرکت رنو نسبت به پژو بیشتر خواهد بود. خروج شرکت رنو از ایران در حالی اتفاق افتاد که این شرکت فرانسوی پیش از این تضمین کرده بود که علی رغم تهدیدات و تحریم های آمریکا در ایران باقی خواهد ماند و به فعالیت خود ادامه می دهد. خروج گروه PSA از کشور باعث توقف خودروهایی مانندپژو ۲۰۰۸ و ۳۰۱ تا چند ماه شد و بقیه مدل ها نیز از دستور کار خارج شد، ولی تولید خودروهایی مانند پژو ۴۰۵، ۲۰۶ و پارس همچنان ادامه خواهد یافت.

No comments:

Post a Comment